Been to a > conference  or exhibition? Let us know

  • White LinkedIn Icon
  • White Twitter Icon

@ all rights reserved to start from bereshit

news...

שוכבים לרוחב בטיסה - הפטנט של אייר ניו-זילנד

INNONATION Recruits Israeli Doctors to
Mitigate the Impact of Coronavirus

הרפואה בישראל מתגייסת למאבק בנגיף הקורונה

אדריכלות מהעיניים של טל פרידמן

"גוגל אמזון פייסבוק ואפל לוקחים את הסטארטאפים"

כובשת את השוק הגלובאלי ITC

עודכן ב: פבר 27

חברת הסטארט אפ הישראלית ITC תופסת נפח בינלאומי. לאחרונה התמודדה החברה ברודשאו במוסקבה בתחום המוביליטי וטכנולוגיות לניהול תחבורה, לצד חברות בינלאומיות נוספות. החברה הזוכה עתידה לקבל פרס בשווי של כ-150,000 דולר והזדמנות לקיים פיילוט בעיר הגדולה ביותר באירופה.


כמו-כן מחוזרת החברה על-ידי גורמים בינלאומיים בין היתר מצרפת, ברצלונה, פורטוגל, לונדון ומשקיעים מאסיה. בתחרות שקיימה מעבדת החדשנות CityZone במסגרת אמנת הערים שהיא מייצרת בסקייל גלובאלי, זכתה החברה גם בטיסה לצרפת. שם תציג בפני לקוחות פוטנציאלים את המערכת שפיתחה ותישא דברים בכנס ערים חכמות.


מהלכים אלה מבצעת חברת הסטארט אפ לצד צעד פורץ דרך שביצעה בישראל, כאשר לאחרונה חתמה על הסכם עם חברת נתיבי ישראל ומשרד התחבורה לביצוע פיילוט שיכלול הטמעת מערכת המבוססת בינה מלאכותית לדילול פקקי התנועה באחד הצמתים העמוסים ביותר בישראל. הפיילוט יצא לפועל בימים הקרובים.


ITC.(דביר קניג (מימין) ואהרון בראונר(משמאל

חברת הסטארט אפ ITC הוקמה על-ידי שני מהנדסי חשמל ומחשבים, בוגרי אוניברסיטת בן גוריון, דביר קניג ואהרון בראונר. שניהם מגיעים עם רקע וניסיון מעולם הבינה המלאכותית ולמידת מכונה ועל-כן פיתחו מערכת לניהול רמזורים מבוססת בינה מלאכותית. עם סיום הלימודים יצאו השניים לשוק ובהכוונה של מעבדת החדשנות CityZone, ראו כי יש ביקוש חזק למוצר.


הפריצה הבינלאומית של חברת ITC מתרחשת הודות להצטרפותה לתכנית הסטארטאפים שמפעילה CityZone - מעבדת החדשנות ושדה הניסוי החי הראשון בישראל לטכנולוגיות אורבניות, אשר הוקמה בשותפות בין עיריית תל אביב יפו, אוניברסיטת תל אביב ופארק עתידים תל אביב, במטרה לרתום חדשנות טכנולוגית לשיפור החיים בעיר.

Head of startups ecosystem ב-CityZone יעל מלצקי

יעל מלצקי, Head of startups ecosystem ב-CityZone, משתפת כי, "חברות הסטארטאפ שלוקחות חלק בתוכנית נהנות מתנאים רבים הכוללים משרד מאובזר ומסובסד בלב המעבדה; חניכה על ידי מומחים בתחומים שונים כולל עובדי עיריית תל אביב יפו, חוקרי אוניברסיטת תל אביב ונציגי חברות ענק רב לאומיות דוגמת ה-Allaiance של רנו-ניסאן-מיצובישי ו-DELL טכנולוגיות - המלווים את היזמים משך שנה שלמה. כמו-כן יש להן גישה לשדה הניסויים התל אביבי לטכנולוגיות עירוניות, בכדי שיוכלו לפתח את מוצריהם על בסיס נתוני אמת של עיר אמיתית. התכנית שלנו חושפת את הסטארטאפים לרשויות מקומיות נוספות בארץ ובעולם, עמן יש לה הסכמי שיתוף פעולה, ובאופן זה מסייעת לסטארטאפים לצמוח בשווקים רבים בעולם".

לדברי גבי קמינסקי, מנהל CityZone, חברת ITC יוזמת מהפכה תחבורתית אמיתית. "מדיניות העיר בשנים האחרונות נותנת את הדגש על פתרונות המתעדפים הולכי רגל ותחבורה ברת-קיימא. עם זאת, ניהול חכם יותר של התחבורה בעיר על בסיס נתונים והבנה מדוייקת של המצב בשטח בזמן אמת, יאפשר הקלה על התנועה של תושבי העיר והמבקרים בה. המערכת שפיתחה ITC מאפשרת לעיר להגדיר את ״גבולות הגזרה״ על פי המדיניות ולא על פי היכולות הטכנולוגיות וזה מה שנראה לנו רלוונטי לצרכים הספציפים של העיר תל אביב, המהווה מוקד מטרופוליני עמוס, עיר אינטנסיבית המארחת תיירות ענפה ועשרות אלפי יוממים המגיעים אליה מדי יום בתחבורה פרטית וציבורית תוך התייחסות להולכי הרגל. עקבנו מקרוב אחרי חברת ITC מהשלבים הראשונים דרך השתתפותם בתכנית Highroad ועד לרמת בשלות שהרגשנו בנוח להביא אותם אל הגורמים המקצועיים בעיריית תל אביב על מנת שיוכלו לבחון את הטכנולוגיות שלהם בשטח, ולאחר התייעצות עם הגורמים המקצועיים בעיריית תל אביב החלטנו לקבל אותם לתכנית".


"מחנכים את הרמזור"

נכון להיום הרמזורים המותקנים בעולם נחשבים "חכמים למחצה". הם בעלי חיישנים (אלקטרומגנטיים) המסוגלים להבחין אם מכונית מחכה בצומת ובהתאם לכך לפעול. מחזורי הרמזורים קבועים לפי תכנון הנקבע מראש, בהתבסס על ספירת רכבים המתבצעת אחת לתקופה ארוכה ועל ידי הגלאים שיודעים לזהות האם רכב נמצא בסביבת קו העצירה.


המערכת שפיתחה חברת ITC הינה אוטונומית הלומדת מדי יום את מאפייני הצומת, מבצעת ספירת רכבים יומית ומשפרת את סדרי קבלת ההחלטות על בסיס יומי. המערכת מסתמכת על מצלמות סטנדרטיות שמותקנות בדרך המובילה אל הצומת. המצלמות משדרות מידע למרכז בקרה בו נמצא המחשב "המוח" של המערכת היודע לקטלג בין היתר את סוג הרכב, מהירותו, גודלו, המרחק בין הרכבים, קצב האטה ותאוצה ופרמטרים שונים הקשורים באופן הנסיעה במישור הזמן. באמצעות הפרמטרים הללו, המתקבלים ממאות מכוניות בדקה, מחשב מרכז הבקרה של ITC את מידת העומס הצפויה בצומת ויכול לחזות את התהליכים תוך כדי תנועה בהתאם למצב העתידי. רמזור "חכם" כזה הינו בעל יכולת לנהל את התנועה לפי המצב העתידי בניגוד לרמזורים הקיימים היום המנהלים את התנועה לפי המצב הקיים בצומת בלבד.


דביר קניג, בוא תעשה לנו סדר, איך זה עובד ומהיכן נולד הרעיון?

קניג: "נכון להיום, רמזורים רבים פועלים כך שנתיבים דלילים, ללא רכבים כמעט, מקבלים "אור ירוק", לעומת נתיבים חוצים עמוסים יותר. זה קורה כל יום, הסיבה נובעת מכך שלרמזור אין מידע על צפיפות כלי הרכב ובפרט יכולת חיזוי לגבי הפקק העתידי לפני שהוא הצטבר בפועל. המערכת שפיתחנו מבוססת על בינה מלאכותית, ממדלת תהליכים מאוד רגישים בתנועה ומנתחת בזמן אמת את היווצרות עומסי התנועה בצמתים וזאת באמצעות מצלמות פשוטות יחסית. המערכת מעבדת את הנתונים המתקבלים ומסוגלת לזהות דפוסים של הצטברות פקק. הבנה כזאת במקרים רבים מאפשרת למנוע את הפקק על ידי ניהול שמותאם אישית לתהליך שזוהה, בצומת שזוהה. בכך, ניתן להתאים את פעילות הרמזור למה שבאמת קורה ויקרה בשטח, ולמנוע עומסי תנועה מיותרים. יש תחכום במערכת הזו משום שאנחנו מצליחים לנהל את המצב דקות ספורות לפני הפקק הצפוי, וזה מה ששונה ממערכות אחרות הקיימות היום בשוק אשר מנהלות את התנועה לפי המצב הקיים. המערכת פועלת באמצעות הקצאת זמן דינמי רב יותר לנתיב בו זוהה פוטנציאל לפקק, באמצעות הפעלת הרמזור בהתאם, וכך ניתן לפצות בזמן ולמנוע את הפקק העתידי, בנתיב פוטנציאלי חלופי".


מדוע התוכנה מעניינת כל כך את הרוסים?

קניג. "התוכנה מעניינת לא רק את הרוסי אלא את השוק הבינלאומי בכללו. לעניין הנציגים מרוסיה, אלו ציינו כי הם מחפשים טכנולוגיות פורצות דרך למוסקבה משום שתחום התחבורה בכלל והפקקים בפרט הם הכי כואבים אצלם. לפי נתונים מאתר אינריקס, האזרח הממוצע במוסקבה עומד בממוצע כ 210 שעות בשנה בפקק במהירות 0 קמ״ש, מה שממקם את מוסקבה במקום ראשון במדד הערים הפקוקות ביותר בעולם. הם פנו לכמה חברות סטארט אפ רלוונטיות מאירופה והזמינו את כולנו לרודשאו מול נציגי העיריה כדי לאמוד את היכולת לבצע פיילוט בעיר".


במה שונה המערכת שלכם מאפליקציית WAZE למשל, שמזהה פקקים ומנתבת את הנוסעים?

"מערכת WAZE מקבלת אינפורמציה מהנוסעים עצמם שנתקעו בפקק ובהתאם לכך ממליצה על נתיבי נסיעה חלופיים. הנהג יכול לבחור האם להקשיב להמלצה. בהינתן שלא כל הנהגים מחוייבים להשתמש באפליקציה, גם אם המערכת תדע איך לצמצם פקקים, היא לא תצליח לבצע את הפתרון בשטח, אלה רק בצורה חלקית. המערכת שלנו לא ממליצה על שינוי נתיבי הנסיעה אלא "משדרגת" את מנגנון חלוקת הזמנים של הרמזורים על ידי הענקת יכולת חיזוי, ומחייבת את התנועה לפעול בצורה שתמנע את הפקק, מה שגם מבטיח את התוצאה. באמצעות המצלמות המותקנות המערכת מצליחה לגלות מאות פרמטרים אשר הבנתם בזמן אמת מאפשרת תובנות שלא בהכרח אינטיאיטיביות. המערכת יורדת לרזולוציה מאד מעמיקה, כגון מצב של שני אוטובוסים ומשאית, ועוד 10 רכבים פרטיים, כשזה האחרון כבר מתחיל להאט, מה שאומר פקק צפוי. אנחנו מקבלים פענוח חי וכך מזהים בדיוק את התהליכים הצפויים ובהתאם לכך למי צריך להגיב ואז לשלוח הפעלה לרמזור".


פיתוחי טכנולוגיות ושדרוג התחבורה הציבורית בעולם לא "מאיימים" עליכם כך שבשנים הקרובות בעיית הפקקים תיפטר מעצמה?

קניג: "בעיית הפקקים גדלה בקצב יציב, יותר מאשר קצב גידול הפתרונות. אם התחבורה הציבורית הייתה אלטרנטיבה טוב הגורמת לכל האנשים לוותר על השימוש ברכב, זה היה נהדר ואכן לא היו פקקים, אבל זה לא המצב בשנים הקרובות, בטח שלא בישראל כאשר גם במדינות עם תחבורה ציבורית מתקדמת ניתן לראות מדדים גדולים של פקקים. אני לא רואה תרחיש כלשהו שמציע תשתית שלמה נוחה ומספקת את אותו תפוקה שרכב פרטי יכול לספק. קצב גידול הרכבים בכבישים לא מצטמצם, לא בארץ ולא בעולם, על אף יוזמות מקומיות של ערים להגביל כניסת רכבים פרטיים ואלטרנטיבות של אופניים וקורקינטים חשמליים. אך לעומתם, יכולת התשתיות להתמודד עם כמות הרכבים כן מוגבלת ואין לה כמעט לאן לגדול".


רכבים אוטונומים - כיצד זה ישפיע?

קניג: "העולם בשל לכניסה של רכבים אוטונומים אבל זה עוד רחוק. כשרכב אוטונומי נוסע, היעד שלו מוגדר מראש והוא משדר אותו החוצה. דבר זה יעלה את היעילות של המערכת שלנו, בעוד נוכל להתיחס אליו הרבה לפני שהוא מגיע לטווח הראייה של המצלמה שלנו, וכך לאפשר לרמזור להערך אליו קילומטרים לפני שהוא מגיע לרמזור. אני מאד מאמין בבינה מלאכותית והוכח בלא מעט תחומים בעולם שהיא בעלת יכולת להתעלות על המוח האנושי, שהוא מוגבל יחסית מבחינת יכולות החישוב ומושפע מרגשות ומצבי לחץ, מה שלא קיים במערכת ממחושבת, שהינה בעלת יכולת להיערך לכל תרחיש, חזרה ללימודים, משחק צפוי ואפילו שינוי בתנאי מזג האוויר - כל אה גורמים פוטנציאלים להיווצרות עומסי תנועה".


#מוביליטי #ITC #CITYZONE #עומסתנועה #פקקים #מוסקבה #סטארטאפ #רמזור #דביר_קניג #אהרון_בראונר #מגבי_קמינסקי

811 צפיות1 תגובות
  • White LinkedIn Icon
  • White Twitter Icon