Been to a > conference  or exhibition? Let us know

  • White LinkedIn Icon
  • White Twitter Icon

@ all rights reserved to start from bereshit

news...

שוכבים לרוחב בטיסה - הפטנט של אייר ניו-זילנד

INNONATION Recruits Israeli Doctors to
Mitigate the Impact of Coronavirus

הרפואה בישראל מתגייסת למאבק בנגיף הקורונה

אדריכלות מהעיניים של טל פרידמן

"גוגל אמזון פייסבוק ואפל לוקחים את הסטארטאפים"

פיתוחים על הנייר: עד כמה חברות הנדל"ן פתוחות לאמץ את הטכנולוגיות?

עודכן ב: 26 דצמ 2019


ועידת MIPIM Proptech שהתקיימה לפני כשבוע בניו יורק זכתה להתעניינות בינלאומית חסרת תקדים. הוועידה שאורגנה על-ידי MIPIM ו- MetaProp NYC בשיתוף Reed MIDEM - מי שאחראית על ארגון והפקת כנסים בינלאומיים, הצליחה למשוך למעלה מ-1,000 מבקרים מדי יום שהגיעו מרחבי העולם.


האירוע נמשך חמישה ימים ונתמך על-ידי למעלה מ-60 מציגים ו-22 נותני חסות שהגיעו ממדינות כולל ישראל, קנדה, יפן, ספרד, הולנד, נורבגיה, ברזיל, קולומביה וצרפת.



הפאנלים בוועידה עסקו בין היתר בנושאי בטיחות וסייבר וכן עתידה של הרובוטיקה והבינה המלאכותית (Artificial Intelligence - AI). אך אחת השאלות העיקריות שהטרידו את באי הכנס דנה בהטמעת הפתרונות הטכנולוגים הללו בחברות הנדל"ן. שאלה בהחלט קריטית לפיתוח התחום ולעתידן של חברות הסטארט אפ. האם ענף הנדל"ן יראה את המוצרים הטכנולוגים הללו כחלק אינטגרלי לשכלול העבודה שלו ולכן יאמץ אותם, או שלא?


"פתרונות רבים נשמעים נהדר על הנייר", הסביר אחד מהמומחים שהשתתפו בוועידה, "אבל כשאתה מדבר עם הלקוחות - חברות הנדל"ן, שהן בעצם אמורות לאמץ את הפתרונות הללו, הן לרוב פותרות אותנו בתשובה: 'זה מעניין, אבל זה יותר נחמד מאשר מהווה צורך ממשי".


אז האם באמת חברות שלא יטמיעו טכנולוגיות ישארו מאחור? או שהצהרה כזו היא פרי תאוותם של קרנות ההשקעה שהינן בעלות אינטרסט מובהק לדחוף את המוצר שלהם כמה שיותר קדימה? ישראל אליהו, שותף בכיר בסקטור נדל"ן ותשתיות בפירמת KPMG סומך חייקין מנסה לעשות סדר.

"ראינו לא מעט תעשיות מסורתיות שעברו Disruption משמעותי בשנים האחרונות. כך למשל תעשיית הבנקאות, המזון, החקלאות, הביטוח ועוד רבים וטובים. הלקח העיקרי שאפשר ללמוד מניסיון העבר הוא שחברות שאינן פתוחות לחדשנות ולהטמעת כלים טכנולוגיים, ככל הנראה לא יהיו רלוונטיות בשוק התחרותי לאורך זמן. ישנו ציטוט מוכר של צ'ארלס דרווין המתמצת בצורה יפה את המהפכה הטכנולוגית המתחוללת בענפים המסורתיים", ממשיך אליהו, "It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one most adaptable to changes".

"להערכתנו, ענף הנדל"ן אינו יוצא דופן בהקשר זה. חברות נדל"ן מסורתיות רבות בחו"ל כבר מטמיעות כלים טכנולוגיים במהלך העסקי השוטף שלהן, והיקף העסקאות (transactions) סביב חברות הטכנולוגיה בענף הבניה גדל בקצב מהותי. בישראל אמנם יש דיליי מסוים ביחס לעולם, אבל כבר עכשיו אפשר לראות בנוף הישראלי את חברות נדל"ן המסורתיות משקיעות משאבים, ומחפשות להתחבר לסטארטאפים, ואנו בטוחים שחברות נוספות יצטרפו לגל במהלך השנים הקרובות, בפרט שחקני הנדל"ן ה-Mid-Size שייתכן שנרתעים בשלב זה מאימוץ או השקעות בפתרונות וכלים שטרם הוכיחו את עצמם. יותר ויותר חברות נדל"ן מנסות היום להתרחק מהגישות המסורתיות, לאמץ אלמנטים של חדשנות ולמנף את ההזדמנויות החדשות שנוצרות. מנכ"לים מבינים כי הדרך לשפר ביצועים, הן מבחינת איכות המוצר ולוחות זמנים והן מבחינת רווחיות, היא הטמעה של כלים טכנולוגיים חדשניים בתוך תהליכי הבנייה".


ממה שאתה רואה, איזה חידוש עתיד לבצע "מהפכה" של ממש בענף?

אליהו: "בדו"ח הגלובלי של KPMG יש כ-10 קטגוריות לתחומי הפעילות של חברות הטכנולוגיה בנדל"ן (כגון VR&3D, Digitizing Processes, IoT, Robotics ועוד). לשמחתי, קשת הפתרונות הטכנולוגיים בענף היא רחבה ומגוונת מאוד וזה מייצר קושי להצביע על הפתרון או על הקטגוריה הספצפיים שיגרמו למהפכה, כי ככל הנראה כל קטגוריה תגרום ל-Disruption בתחומה".


מה מקומה של ישראל בתחום ביחס למדינות העולם?

אליהו: "בישראל התחום נמצא בשלבים התחלתיים יחסית, אולם אנחנו רואים בשנתיים האחרונות גידול משמעותי בחברות הטכנולוגיה שמספקות פתרונות בעולמות הנדל"ן (Construction Tech ,PropTech). בעולם, התחום יותר מפותח וככל הנראה מקדים את ישראל בכמה שנים בעיקר מצד המשקיעים וחברות נדל"ן המאמצות את הפתרונות הטכנולוגיים הלכה למעשה. רק כדי לקבל פרופורציה – סכומי ההשקעות בטכנלוגיות בענף הבנייה עצמו (Construction) הכפילו עצמם במהלך העשור האחרון כאשר הסתכמו לכ-18 מיליארד דולר בשנים 2013-2018 לעומת כ-9 מיליארד דולר בשנים 2008-2012".


"תחום הפרופטק צבר תאוצה בישראל בעיקר בשנתיים האחרונות וניכר כי היד עוד בהחלט נטויה. יש בישראל למעלה מ-100 סטארטאפים בתחום הפועלים כל אחד בסגמנט שונה. ניכר כי גם חברות הנדל"ן המסורתיות חורטות על דגלן את הצורך בהטמעת חדשנות ואנו עדים כבר לשינוי התפישתי שהחברות הגדולות החלו להטמיע. בנוסף אנחנו עדים לגופים ייעודים שמטרתם לפתח את האקוסיסטם המקומי (כגון חממת InfraLab של שיכון ובינוי ו-ENEL, קהילת ConTech, PropTech Zone, WeWork labs בשיתוף עם קרן Livestone ועוד, רנ"ה). בענף הנדל"ן, שנחשב יחסית שמרני, ישנה תכונה רבה סביב הטמעת כלים טכנולוגיים חכמים באזורי הפעילות השונים, הן בעולם והן בישראל".


הדוח האחרון שערך תאגיד KPMG, היה הרביעי בסדרה בתחום הפרופטק, אך הראשון שהתייחס למדינות מחוץ לאירופה. מדוע הרחבתם את הסקירה?

אליהו: "מדובר במהדורה הרביעית של דו"ח הסטרטאפים הגלובלי KPMG’s Real Estate Innovations Overview הסוקר את המגמות החמות ביותר בתחום החדשנות בענף הנדל"ן ומציג למעלה מ-200 חברות בכ-25 מדינות הפועלות בתחום. ב-KPMG ישראל, אנחנו מהווים ציר מרכזי בענף הנדל"ן ככלל, ובתחום החדשנות בנדל"ן בפרט. חברות הנדל"ן המסורתיות הן חלק מלקוחותינו ונצבר ידע נדל"ני רב במשרדינו לאורך עשרות שנים. במקביל אנחנו מלווים חברות טכנולוגיות רבות הנמצאות בשלבים שונים במחזור החיים שלהן (החל משלב Early Stage ועד לשלבים של IPO / M&A). באמצעות שילוב הידע והניסיון בתעשיות הנדל"ן והטכנולוגיה אנחנו מצליחים להבין טוב את האתגרים והצרכים של סטארט אפים הפועלים בתחום הנדל"ן וכמובן יודעים לסייע להם בצורה הטובה ביותר במציאת פתרונות בהיבטים שונים. KPMG הבינלאומית מובילה בתחום ה-PropTech כבר מספר שנים ולאחרונה אף חתמה על שיתוף פעולה עם Global PropTech - אחת מהפלטפורמות המובילות בעולם בתחום. כחלק מהקשר ההדוק שאנחנו כאן בישראל מנהלים עם קהילת ה-PropTech ב-KPMG הגלובלית זו הייתה השנה הראשונה שבה נכללו בדירוג גם סטארטאפים ישראליים בתחומי החדשנות בנדל"ן. צריך לזכור כי המטרה העיקרית של רוב הסטארטאפים בתחום זה היא לבחון שהמוצר אותו הן מפתחות אכן עובד בשוק הישראלי (POC) ולאחר מכן בכוונתן לצאת לשוק הבינלאומי. מתוך הראייה הזאת אנחנו בישראל בקשר הדוק עם KPMG הגלובלית על מנת למנף את מפת הקשרים הבינלאומית ולסייע לחברות הישראליות בפעילות הבינלאומית שלהן".


מה סוד ההצלחה של חברת סטארט אפ וכיצד ניתן לכוון פיתוח חדשני לכדי הטעמה בשוק?

אליהו: "כיוון ששוק הנדל"ן מתנהג בצורה שונה במדינות שונות צריך לחשוב טוב מיהו קהל היעד שאליו רוצים לפנות והאם הפתרון שמפתחים אכן מתאים לקהל זה. כדאי לקחת בחשבון שמוצר שיכול להיות מתאים לישראל, לא בהכרח יעבוד או יתקבל טוב בזירה הבינלאומית"·


"ידוע כי נושא גיוס כספים הוא אולי הדבר שהכי מטריד את הסטארט אפים הישראליים בתחום ה-PropTech , בהיותם חברות Early stage. מהניסיון הרב שצברנו בתחום אפשר להגיד שאחד הדברים הבסיסיים שנדרשים הוא להכיר את סוגי המשקיעים הפוטנציאלים (אנג'לים, קרנות, רשות החדשנות, שותפים אסטרטגיים ועוד) ולחשוב טוב איזה משקיע מתאים לאיזה שלב ולאופי החברה. כמו-כן חובה להבין את הצרכים של המשקיע ואיך הוא רואה את ההשקעה.


מעל הכל: חברות נדרשות להתכונן טוב בגיבוי נתונים ותכנית עסקית חזקה שעונה על השאלה הכי חשובה של המשקיע: "?What are you going to do with my money"


#ישראלאליהו #פרופטק #KPMG #MIPIM


o

159 צפיות
  • White LinkedIn Icon
  • White Twitter Icon